Κυριακή 28 Οκτωβρίου 2018



Ο ΔΙΠΛΟΣ ΒΟΜΒΑΡΔΙΣΜΟΣ 

ΤΟΥ ΥΠΟΒΡΥΧΙΟΥ Υ-6 "ΓΛΑΥΚΟΣ"

ΚΑΙ Η ΒΥΘΙΣΗ ΤΟΥ 

ΤΗΝ 4η ΑΠΡΙΛΙΟΥ 1942

ΣΤΟ ΛΙΜΑΝΙ ΤΗΣ ΒΑΛΕΤΑΣ - ΜΑΛΤΑ 

ΑΠΟ ΓΕΡΜΑΝΙΚΑ ΚΑΤΑΔΡΟΜΙΚΑ



Η έναρξη του Ελληνοϊταλικού πολέμου, την 28-10-40 βρήκε το Υ/Β ΓΛΑΥΚΟΣ σε κατάσταση γενικής επισκευής.
Στα τέλη του Απριλίου 1941, με φόντο τη συνθηκολόγηση με τους Γερμανούς, και μέσα σε συνθήκες σύγχυσης και αναποφασιστικότητας, ο στόλος τελικά διαφεύγει στην Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου, όπου και καταφθάνει στις 2 Μαΐου.
Ένα μήνα μετά, τον Ιούνιο του ’41 ο πλωτάρχης Β. Ασλάνογλου ονομάζεται κυβερνήτης του υποβρυχίου «Γλαύκος» (Y-6). Το σκάφος ήταν σε κακή κατάσταση: σε μια κατασκευαστική αστοχία στη μόνωση της δεξιάς μηχανής, η οποία το άφησε εκτός δράσης καθ’ όλη τη διάρκεια του ελληνοϊταλικού πολέμου, ήρθε να προστεθεί υπέρβαση του ορίου ζωής - κάτι που ίσχυε όμως και για όλα τα άλλα ελληνικά υποβρύχια. Επιπροσθέτως, υπήρχε έλλειψη ανταλλακτικών, με συνέπεια μηχανικοί και πλήρωμα να καταφεύγουν στις γνωστές ελληνικές αυτοσχέδιες «πατέντες» για να καταστήσουν τα σκάφη αξιόπλοα.
Εν τέλει, τον Ιούλιο του 1941 καταφέρνουν να βγουν για την πρώτη πολεμική περιπολία, στην οποία ο «Γλαύκος» σημειώνει τις πρώτες επιτυχίες του ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού μετά τη συνθηκολόγηση της Ελλάδας με τους Γερμανούς. Στις 12-7-41 το Υ/Β ΓΛΑΥΚΟΣ βύθισε δύο εχθρικά εμπορικά ιστιοφόρα στα Δωδεκάνησα.
«Υμάς, επιτελείον και πλήρωμα συγχαίρω και ευχαριστώ διά την καλήν αρχήν», διαβάζουμε σε τηλεγράφημα του υπουργού Ναυτικών υποναύαρχου Σακελλαρίου προς τον κυβερνήτη του «Γλαύκου». Όχι τόσο για τις επιτυχίες τις ίδιες, αλλά για την τόλμη και επιμονή του να παραμείνει στην περιοχή περιπολίας παρά τη βεβαιωμένη ύπαρξη υπέρτερων εχθρικών δυνάμεων, στον Βάσο Ασλάνογλου απονέμεται για δεύτερη φορά ο Πολεμικός Σταυρός Β΄ Τάξεως, και ο ίδιος, η διοίκηση Υποβρυχίων και ο ελληνικός στόλος εν γένει, αλλά και η εξόριστη ελληνική κυβέρνηση δέχονται τα συγχαρητήρια του ναυτικού διοικητή Ανατολικής Μεσογείου των συμμαχικών δυνάμεων, σερ Αντριου Κάνινγχαμ.
Λόγω βλαβών μετά την επιστροφή του ετέθη πάλι σε αναγκαστική επισκευή και εστάλη στη Μάλτα γη να επισκευασθεί από ειδικά συνεργεία υποστηρίξεως του Βρετανικού Στολίσκου Υ/Β της Μεσογείου.
Στις 5-11-41. απέπλευσε από την Αλεξάνδρεια με προορισμό την Μάλτα για επισκευή, με ενδιάμεση εκτέλεση περιπολίας, στο Δυτικό Κρητικό Πέλαγος, όπου έφθασε την νύκτα της 9-11-41. Στην περιπολία του αυτή βύθισε ένα ακόμα εχθρικό εμπορικό.
Η επισκευή στην Αγγλική βάση Υ/Β στη Βαλέτα της Μάλτας άρχισε αμέσως. Γινόταν όμως κάτω από εξαιρετικά δύσκολες συνθήκες, γιατί την περίοδο εκείνη ο Ναύσταθμος καθώς αποτελούσε το ορμητήριο των συμμαχικών υποβρυχίων, που αντιπροσώπευαν τη σημαντικότερη απειλή για τον ανεφοδιασμό του Ρόμελ, η Μάλτα βρισκόταν υπό τους συνεχείς, ανελέητους αεροπορικούς βομβαρδισμούς των Γερμανών.
Κάθε προσπάθεια ανεφοδιασμού της Μάλτας από θάλασσα η από αέρα ήταν αδύνατη και η επισκευή άρχισε μαζί με το τέλος του ηρωικού Υ/Β ΓΛΑΥΚΟΣ.
Στις 27-2-42 κατά την διάρκεια καταιγιστικής εχθρικής αεροπορικής επιδρομής στηνΒαλέτα έπεσαν νεκροί, ο Κυβερνήτης Πλωτάρχης Β. Ασλάνογλου και ο Ανθυποπλοίαρχος I Κωστάκος. ενώ έτρεχαν ακάλυπτοι από τα καταφύγια προς το Υ/Β για να παρέξουν βοήθεια. Οι σοροί τους ενταφιάστηκαν στο νεκροταφείο Φλώριανα της Μάλτας, παρουσία του Έλληνος προξένου Μάλτας και άλλων επισήμων. Επαναπατρίστηκαν με τιμές μετά την απελευθέρωση το 1946 και προς τιμήν του πεσόντος πλωτάρχη το Π.Ν. ονόμασε «ΑΡΣΛΑΝΟΓΛΟΥ» μια κανονιοφόρο που παρέλαβε από τις ΗΠΑ το 1947 και Κωστάκος μια πυραυλάκατο.

Πλωτάρχης Β. Ασλάνογλου

Τις δύσκολες εκείνες ώρες ανέλαβε Κυβερνήτης ο Ύπαρχος Υπο­πλοίαρχος Δ. Δανιόλος τραυματισμένος και αυτός από την αεροπορική επιδρομή.
Ο ερχομός του Απριλίου βρήκε την καταστροφή του Ναυστάθμου της Μάλτας να παίρνει εφιαλτικές διαστάσεις, και το Υ/Β ΓΛΑΥΚΟΣ να τελειώνει τις απαραίτητες εργασίες για να αποπλεύσει. Και έφθασε η 4-4-42, η μοιραία ημέρα. Από το πρωί είχαν αρχίσει οι δοκιμές για τον προγραμματισμένο απόπλου από την κόλαση της Βαλέτας Στις 11.25 ξεκίνησε ο βομβαρδισμός από τα Γερμανικά Στούκας Πλήθος βομβών έπεσαν κοντά στο Υ/Β και του προξένησαν ζημιές στα θαλασσέρματα Στις 11.33 το δεύτερο κύμα του εχθρού ξανακτύπησε Αυτή τη φορά 3 βόμβες χτύπησαν το Υ/Β ΓΛΑΥΚΟΣ σε καίρια σημεία Αυτό ήταν και το τέλος Μέσα σε δυο μόνο λεπτά το Υ/Β βυθιζόταν μέσα στην Βαλέτα.

Σε λίγο Εξαφανιζόταν και η γέφυρα του πλοίου όπου ακόμη ανέμιζε περήφανη η Ελληνική Σημαία διάτρητη από τα θραύσματα των οβίδων και σιωπηλός μάρτυρας της μικρής, αλλά γεμάτης ηρωισμό σταδιοδρομίας του Υ/Β. Στο πλήρωμα του ευτυχώς, δεν υπήρξαν θύματα γιατί διετάχθη­σαν κατά την πρώτη επιδρομή να αποσυρθούν στα καταφύγια.



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.